Thursday, July 06, 2006

Drama yang tidak mendidik

assalamualaikum. minggu lepas sempat menonton 2 drama melayu.

1) hari: jumaat (30 jun)
masa: malam (TV2)
tajuk: igauan (rasanya)

ulasan:
aku tak berapa ikut betul-betul sangat. tapi yang aku faham dari kisah ni, ianya mengisahkan seorang isteri yang solehah (lakonan aida aris) yang berkahwin dengan seorang pesakit jiwa (lakonan pelakon iklan panadol double active fast, aku tak tau nama dia apa). si suami menjadi seorang pesakit jiwa akibat didikan keterlaluan oleh ayahnya yang selalu marah-marah dan mengherdik serta mendera emosi kanak2nya sejak kecil hinggalah dewasa. si suami adakalanya sihat dan adakalanya sakit. apabila dia sihat, dia tidak akan mengingati sebarang perlakuannya yang ganas semasa 'sakit' nya melanda. yang menjadi mangsa keadaan itu sudah tentulah isterinya. isterinya menjadi mangsa keganasan si suami tatkala sakit suaminya datang. habis teruk badan2 isteri tu dikerjakan, sehingga boleh membunuh. darah yang mengalir di sisi bibir akibat ditampar, mata yang lebam akibat ditumbuk dan badan yang lemah akibat disepak terajang dek suaminya. akhir sekali, lelaki itu ditangkap polis ketika dia cuba membunuh isterinya.

2) hari: sabtu (1 Julai)
masa: malam gak (cerekarama TV3)
tajuk: sesudah kau lafazkan (rasanya jugak la)

ulasan: ni pun sama juga, mengisahkan umi aida yang terpaksa mengorbankan cintanya pada seorang doktor kerana memenuhi permintaan ibunya yang menyuruhnya agar berkahwin dengan esma daniel, yang dalam cerita tersebut merupakan seorang akauntan yang menguruskan syarikat keluarga umi aida. dipendekkan cerita, mereka berkahwin setelah ibu umi aida meninggal dunia. esma daniel rupanya hanya ingin membalas dendam terhadap sesuatu perkara yang aku pun tak tahu, terlepas agaknya. namun, dia melampiaskan dendam kesumatnya dengan mendera umi aida seteruk-teruknya sehingga akhirnya umi aida menjadi gila dan dihantar ke hospital sakit jiwa, yang kebetulan merupakan tempat doktor (bekas kekasihnya) bertugas. akhir episod, esma daniel ditangkap polis kerana cuba menggelapkan wang syarikat dan melakukan penderaan ke atas umi aida.

ok, itu la ulasannya. maka apa sebenarnya yang aku nak cakapkan ni? apa yang aku nak cakap ialah kenapa begitu banyak cerita yang stereotaip sebegini disajikan sebagai bahan tontonan? kalau setakat nak menunjukkan kes keganasan rumahtangga, berlambak berita di suratkhabar dan majalah yang telah dimuatkan.

dah tiada idea lain yang lebih bernas ke? aku tak suka betul wanita dipaparkan dalam bentuk begitu, yang begitu merelakan dirinya menjadi mangsa keganasan suami. pukul lah walau teruk bagaimana sekalipun, si isteri hanya akan berdiam diri dan merelakan tubuh mereka disiat2 hingga berdarah. akhirnya..gila terus!
so apa mesejnya?? takat nak memberitahu penonton ciri-ciri keganasan rumahtangga dan kesan-kesannya? ramai yang dah tau, hatta aku pun dah boleh agak apa kesudahan cerita ni.!!

wahai mereka yang berada di bidang penyiaran! bukan cerita sebegini yang aku nak tengok! aku mengharapkan cerita-cerita yang dapat mendidik masyarakat untuk bertindak. sebagai contoh, kenapa tak hasilkan drama yang masih lagi memaparkan kes-kes keganasan rumahtangga, cuma olah sedikit dengan menunjukkan si isteri itu menjadi bijak dan berani melawan! bukan melawan dengan menghentam dan menyepak suaminya, tapi tunjukkan bagaimana wanita itu mengambil langkah proaktif dengan mengetahui dan memperjuangkan hak2nya sebagai seorang isteri melalui undang2!

kita ada mahkamah syariah yang mengelola hal ehwal kekeluargaan Islam. setiap pasangan mempunyai haknya masing2. aku membayangkan alangkah bagus kalau perempuan itu mengadu dan membawa kesnya melalui saluran perundangan dan tunjukkan apa hak2nya yang boleh dituntut. jangan lah jadi perempuan bodoh dengan merelakan sahaja diri tu dirosakkan!

zaman dulu bolehlah! dulu wanita kurang didedahkan dengan ilmu-ilmu perundangan kekeluargaan Islam. sekarang ni ramai yang bijak pandai, ramai yang berjaya, ramai yang bergraduat dan ramai yang pegang jawatan tinggi. buat drama biarlah berpijak di bumi yang nyata.

kenapa aku kata ramai yang pandai? sekarang kita sudah ada golongan feminis yang hangat memperjuangkan hak kesamarataan di antara lelaki dan perempuan. aku sebut terang2, SIS yang diketuai oleh sister zainah anwar pernah menyuarakan pandangannya yang mempersoalkan kenapa hak talak hanya pada suami? rasa-rasanya kenapa dia mengeluarkan kenyataan selancang itu? kerana drama-drama sebegini lah! drama-drama yang langsung tidak mendidik para wanita!

sister zainah yang pernah berkata berasa beruntung kerana tidak berkahwin, mungkin mempunyai pandangan yang salah mengenai institusi kekeluargaan. dia hanya dimomokkan tentang betapa wanita hanya akan menderita jika berkahwin, dan sama sekali tidak dapat melepaskan diri daripada kecaman suami yang jahat.
sedangkan dalam Islam terdapat beberapa saluran yang boleh isteri itu ambil untuk melepaskan dirinya daripada ikatan perkahwinan, tanpa si suami melafazkan talak terlebih dahulu, untuk mengelakkan mudarat yang lebih besar. Begitu juga dengan tuntutan nafkah yang boleh dia tuntut selepas berlakunya perceraian. Islam sendiri mengharamkan penganutnya menjerumuskan diri ke lembah kebinasaan dan menzalimi diri sendiri.

tengok anak muda zaman ini, mereka lebih suka hidup berfoya-foya, dan melakukan seks bebas kerana tidak mahu terikat dalam bentuk keluarga, kerana pelbagai alasan! mereka mengatakan keluarga hanya akan membataskan aktiviti mereka, anak-anak hanya akan menyusahkan, karenah isteri atau suami yang meletihkan, bosan dengan pasangan dan sebagainya. semuanya kerana apa? sekali lagi, kerana drama-drama yang sebegini lah! sedangkan hakikat pembinaan keluarga itu merupakan sesuatu yang suci, dan para syaitan akan menangis di saat berlakuya ijab dan kabul. melalui perkahwinan juga peribadi mulia dapat dibentuk, kerana nafsu dapat dilepaskan secara halal. tiada lagi masalah keruntuhan dan kebejatan akhlak dapat dilaporkan.

aku mengharapkan drama-drama yang boleh menaikkan dan memperbetulkan tanggapan umum mengenai institusi kekeluargaan. dalam masa yang sama, mendidik masayarakat dengan memberi pendedahan tentang undang2 kekeluargaan islam yang telah Allah gariskan, dalam bentuk penyampaian yang paling mudah- hanya menonton! mesej dakwah juga dapat disampaikan. barulah para wanita Islam khasnya dan wanita lain umumnya dapat mengetahui apa hak-hak mereka dalam Islam dan seterusnya dapat mengelak daripada dintindas oleh lelaki dayus! dan yang paling penting ------> no more SIS, no more zainah anwar!!!!

huh!


0 Comments:

Post a Comment

<< Home