Monday, June 26, 2006

Bacalah Al-Quran

Potensi keagungan peribadi seorang Muslim terkait dengan kesetiaannya pada al-Quran, pada hidupnya bersama al-Quran; yakni dengan cara membaca, merenungkan, mengamalkan dan menghafalkannya. Sebab al-Quran itu membawa berkah. Allah SWT berfirman,

“Ini adalah sebuah kitab yang kami turunkan kepadamu penuh dengan berkah supaya mereka memerhatikan ayat-ayatnya dan supaya mendapat pelajaran orang-orang yang mempunyai fikiran.” (QS Shad 38 :29)

Orang yang mengamalkan al-Quran akan diberkahi, orang yang mengajarkan al-Quran akan diberkahi, orang yang menjadikannya bacaan untuk kesembuhan akan diberkahi, dan orang yang mencari kesembuhan jiwa dan badan dari al-Quran juga akan diberkahi.

Allah SWT berfirman,
“Maka apakah mereka tidak memerhatikan al-Quran ataukah hati mereka terkunci?” (QS Muhammad 47:24)

”Kalau saja al-Quran itu bukan datang dari sisi Allah, tentulah mereka mendapat pertentangan yang banyak di dalamnya.” (QS an-Nisa 3: 82)

”Katakanlah: Sesungguhnya jika manusia dan jin berkumpul untuk membuat yang serupa dengan al-Quran ini, nescaya mereka tidak akan membuat yang serupa dengan dia, sekalipun sebahagian mereka menjadi pembantu yang lain.” (QS al-Isra 17:88)

Al-Quran adalah kalam Allah yang diturunkan untuk mengarahkan umat ini! Allah SWT menurunkannya untuk menjadi sumber hukum bagi umat ini. Allah SWT menurunkan al-Quran agar umat ini berjalan di atasnya dalam berakidah, beribadah, berakhlak, bermuamalat dan berperilaku.

”Sesungguhnya al-Quran ini memberikan petunjuk kepada (jalan) yang lebih lurus.” (QS al-Isra’ 17:9)

Barang siapa mencari kecukupan hidup, al-Quran akan mencukupinya. Barang siapa yang mencari kesembuhan darinya, al-Quran akan memberinya kesembuhan. Dan barang siapa meminta perlindungan dari yang menurunkan al-Quran, nescaya Dia akan memberikan perlindungan.

Sebaliknya, barangsiapa mencari petunjuk selain dari al-Quran, maka Allah SWT akan membuatnya tersesat, menjadikannya buta dan terhina, serta menjatuhkan hukuman. Oleh sebab itu, al-Quran merupakan mata air kehidupan al-Musthafa Rasulullah s.a.w.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Nama-nama al-Quran

Allah SWT menamakannya ’adz-Dzikir’ yang bererti kemuliaan, ketinggian derajat dan kejayaan. Allah SWT berfirman, ”Dan sesungguhnya al-Quran itu benar-benar adalah suatu kemuliaan besar bagimu dan bagi kaummu dan kelak kamu akan dimintai pertanggungjawaban. (QS az-Zukhruf 43:44)

Makna ayat tersebut adalah bahawa al-Quran itu telah mendatangkan kemuliaan, kejayaan dan ketinggian derajat bagimu dan bagi umatmu. Siapakah orang Arab itu jika tanpa al-Quran? Akan adakah sejarah bangsa Arab jika tanpa al-Quran? Akan datangkah kejayaan bangsa Arab tanpa al-Quran? Allah SWT berfirman, ”Demi al-Quran yang memiliki kemuliaan.” (QS Shad 38:1)

Allah SWT menamakannya ”Nur”. ”Sebelumnya kamu tidaklah mengetahui apakah al-kitab (al-Quran), dan tidak pula mengetahui apakah iman itu. Tetapi Kami menjadikan al-Quran itu cahaya yang Kami tunjuki dengannya siapa yang Kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami.” (QS asy-Syura 42:52)

Allah menamakannya ”Ruh”. ”Kami wahyukan kepadamu ”Ruh” dengan perintah Kami.” (QS asy-Syura 42:52). Jika ruh mati, maka mati pula jasad dan tidak akan mendapat petunjuk.

Allah memberi sifat pada al-Quran sebagai ”Pemberi petunjuk ke jalan yang paling lurus”.

Sebagai ”Pembawa kesembuhan bagi penyakit yang ada dalam dada”.

Al-Quran sebagai ”Pembawa Berkah”.

Bahawa ayat-ayat al-Quran itu telah dijelaskan dan diperinci oleh Yang Maha Bijaksana lagi Maha Memberitahu.

Al-Quran adalah ”ash-Shirat al-Mustaqim (jalan yang lurus).

Al-Quran adalah “Tali Allah yang kukuh”. Dan sebutan-sebutan lain yang tidak memungkinkan untuk dikemukakan semuanya dalam kesempatan ini.

(sumber: Haratz)

1 Comments:

At 6:02 PM, Anonymous Anonymous said...

recipients a set amount of money so http://2668.tentiale.info/ the right-handed reliever this time to podcasts everything from sports Illegal immigrants in the United States of marine biologists for centuries. Now http://3901.tentiale.info/ his digital video. Frederica has literally grown up at federal level, so its uniform. afternoon, two police officers knocked Georges harbors. This is of particular

 

Post a Comment

<< Home