Thursday, January 31, 2008

Nukilan untuk sayang

Assalamualaikum wbt. Ingin ku kongsikan nukilan ini bersama di sini. Tidak ku pasti siapa penulis asalnya..dan ku terima dalam email juga tidak bertajuk... apa2pun, masih sesuatu yang baik untuk dihayati..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Buat sayang yang disayangi...
SAYANGKU,
Jangan Tunggu Negara Kita Bankrap.

Sayangku,
kau menuduh puak puak yang memprotes seperti Dr Lo Lo Ghazali, Dr Badrul Amin, Dr Hatta Ramli, Dr Zulkifli Ahmad dll cuba memecahbelahkan negara .
Aku terkedu, terdiam memikirkan tuduhan berat Sayang itu.

Sayangku,
Negara kita kaya, maka kalau berlakunya rasuah kita masih lagi berdiri. Billions RM hilang begitu saja kerana corruption. Hampir 1 billion hilang di lumut, tanpa diketahui kemana perginya (untraceable). Projek projek dinegara kita paling tidak 30-40% lebih tinggi dari harga pasaran kerana rasuah. Projek kapal selam, berapa ratus juta yg overprice.

Sayang membuat tuduhan, bahawa puak protes hendak meranapkan negara.
Tapi Sayang perlu sedar bahawa majoriti pemimpin yang Sayang undi dan kerabat kerabat mereka itulah yg meranapkan negara sedikit demi sedikit.

Kalau hadis Rasullulah mengatakan, cegah lah kemungkaran dgn cara ......., maka orang orang yg Sayang tuduh meranapkan negara itu, melakukan salah satu dari cara yang Rasullulah cadangkan dalam mencegah kemungkaran.. Kalau tidak kerana puak puak protes ini, yang memberi tekanan dalam isu isu mcm V Lingam, maka orang orang macam kita tidak tahu betapa busuk dan bertaik nya, dibawah sana .

Kalau pihak protes tidak mendedahkan, maka kita tidak tahu bahawa PM dapat kapalterbang baru tapi agensi lain yang kena tanggung.

Sayangku,
Jangan tuduh sembarangan. Jangan tuduh pihak protes mahu meranapkan negara. Mereka yang Sayang tuduh itu hanya berusaha agar perkara dibetulkan dan kalau pun negara ini nak diranapkan oleh pemimpin pujaaan Sayang, maka mudah mudahan tidak dilakukan dlm generasi mereka.
Ingat, jika tidak ada pihak protes, yang Sayang tuduh meranapkan negara, maka bala akan datang.
Seorang imam pernah menyampaikan kepada abang, diAdelaide bahawa Rasululluah berkata (lebihkurang) "apabila tiga orang diantara mereka, semuanya tidak menegur kemaksiatan, maka jagalah ..." Tiga org disitu lebihkurang dimaksudkan satu kumpulan kerana sunnah Rasullullah apabila tiga org bermusafir, maka hendaklah dilantik seorang ketua diantara mereka.

Sayangku,
Orang yg Sayang tuduh nak meranapkan negara itu, adalah berbuat sesuatu untuk mengatakan dan mewakili, antara 38-45% rakyat pemilih yang tidak mengundi BN di 2004 dan menghampiri 48% pada undi 1999.

Mungkin, mereka tidak mewakili Sayang. Tapi hampir 40% rakyat itu suka dan gembira bila ada kumpulan yang sanggup kedepan mengatakan kebenaran dan memberitahu kemungkaran. Kita merasakan, utk pilihanraya 2008, paling tidak 45% lagi rakyat pemilih akan mengundi puak puak ini.
(walaupun 45% itu not translated into parliment or state seat..that is another issue).
Mereka gembira, paling tidak dalam hati mereka, ada kumpulan protes yg sanggup kedepan, walau dibelasah, di tembak air kimia, di lockup, dan ada yg di ISA, kerana secara langsung atau tidak, rakyat dan mereka ini mendapat kebaikannya. Dr Hatta itu paling tidak mewakili 28ribu dari 80 ribu undi parlimen di gombak (35%).

Sayang, dimana hilangnya duit subsidi minyak selepas subsidi minyak di tarik. Kalau Sayang kata bila ada jenayah, ada yg menyalahkan kerajaan. Ok, mungkin itu boleh diterima kerana ianya indirect pada kerajaan walaupun kita tahu bahawa masalah hati adalah dlm kuasa Allah. Maka apabila Negara menjadi Negara Barakah, maka Allah akan menjaga hati hati manusia. Maka kalau Allah tarik Barakah itu, siapakah yang akan menjaga hati hati manusia.

Tetapi Sayang, apabila duit duit negara, dalam isu seperti petrol vessel di lumut, pembinaan submarine, subsidi minyak, pembelian kapalterbang baru utk PM, harga harga projek yang 30-40% lebih mahal dari harga biasa, projek2 yg diberi kepada keluarga contohnya projek lebuhraya hulukelang ke jln duta yg diberi pada keluarga pak menteri, projek projek besar yg sekarang dibolot oleh anak menantu (yg inflated the price), dan banyak dan banyak lagi.

Pemimpin2 kesayangan Sayang lah yg menyebabkan anak anak graduan yg belum bekerja terus telah ada hutang 20-30 ribu seorang. Pemimpin kesayangan Sayang juga lah yang menyebabkan anak anak graduan yg baru terkial kial mahu hidup, dikejar oleh PTPTN. Pemimpin kesayangan Sayang lah, yg menyebabkan billions duit hasil petronas tidak tahu kemana perginya, sebab hanya PM yg tahu.

Tidakkah Sayang rasa tertipu dengan isu pembatalan yuran sekolah baru baru ini. Bukankah bila pak menteri tertekan, dipulangkan balik isu itu kepada ibubapa, seolah olah ibubapa tidak mahu bertanggungjawab. Tidakkah Sayang lihat muka dan gerak badan pak menteri didalam TV kesayangan Sayang.

Sayang mungkin tidak setuju, tapi jangan mudah menuduh mereka nak meranapkan negara.

Sayang,
Tingkatkanlah ilmu, amal dan pembacaan terutama mengenai perspektif islam dalam kepimpinan, keadilan, mencegah kemungkaran. Lihat lah kembali pemimpin dan ulama besar Islam yg dahulu yang juga dipenjara kerana mengatakan kebenaran. Lihat iman Ahmad hambal(mazhab hambali), ibnu taimiyyah, ibnu qayyim azjauzi, umar mukhtar yg menentang kezaliman, imam hamka di indonesia (kontemparari), Abdul Qadir Audah, Assyahid Ahmad Yassin & Rantisi ...Hassan Al Banna yg di tembak, Zainab Alghazali-perempuan mesir yg diseksa oleh anjing anuar sadat, dan banyak lagi pejuang islam yg lebih bertakwa yg berjuang yg dipenjara ...

Sayangku, jangan lah kau dilalaikan oleh RTM, TV3 dan Utusan Malaysia...

Sayang,
Moga moga satu hari Sayang akan nampak bahawa satu golongan manusia rakus sedang memimpin negara kesayangan Sayang, aband dan mereka, kearah satu jurang yang sungguh menakutkan..

Sayangku, Hari ini negara kita masih kaya, tetapi untuk sedar, kita tidak perlu menunggu hingga negara bankrap dan kita & anak anak menjadi lapar.

My Dear Sayang.



1 Comments:

At 12:24 PM, Blogger Ibnu Hasan said...

Assalamualaikum,

Terima kasih kerana memautkan web/blog anda kepada www.darulkautsar.com.. Disebabkan serangan siber baru-baru ni web tersebut telah dihapuskan..dan untuk menggantikan web tersebut kami membangun semula web dengan nama www.darulkautsar.net.. Kami masih mengekalkan konsep dan kandungan web asal.

Kami amat-amat menghargai sokongan anda dan amat berharap sekiranya anda dapat membuat pautan semula ke www.darulkautsar.net. Juga kami amat berterimakasih sekiranya anda dapat mewar-warkan kewujudan web kami kepada kenalan-kenalan.

Semoga usaha kita diberkati Allah dan bermanafaat untuk kehidupan kita di dunia dan akhirat.


Wassalam.

Pasukan Pengendali www.darulkautsar.net

 

Post a Comment

<< Home